Българският Червен кръст за поредна година подкрепя инициативата „Алкохолът е лош шофьор”, чието мото тази година е „Ключът е в теб”. Нашата организация работи активно за превенция на пътния травматизъм, обучава различни социални групи по първа долекарска помощ, подпомага лечението на деца, пострадали при пътнотранспортни произшествия. Тазгодишното издание на социално-отговорната кампания на нашите дългогодишни партньори „Каменица” АД, насочено към младите шофьори, е възможност отново да обединим усилията си и да припомним на хората колко е важно на пътя да бъдем внимателни, разумни и отговорни. Отговорни както за собствения си живот, така и за живота на другите.
Нашите доброволци се превърнаха в посланици на добрия пример.
Вижте интервюто на председателя на Български младежки Червен кръст (БМЧК) – Станимир Бояджиев, в ролята на „Драйвъра”:
1. Защо реши да станеш доброволец и как се разви пътя ти до сегашната ти роля?
Една случайна среща преобърна живота ми в посоката на доброволчеството. Преди 13 години, когато бях в първите дни в гимназията, ме изпратиха от училищния вестник в Червения кръст да се поинтересувам какви добри дела правят и да отразя дейностите на нашите ученици там. В крайна сметка репортаж не написах, но още на първата обща сбирка с доброволците се включих активно в планирането на следващите акции и кампании.
2. Кои са основните дейности на БМЧК и БЧК и къде има най-голяма нужда от тях?
Ние, доброволците на Червения кръст, обичаме да използваме слогана „Навсякъде за всеки“. Това е така, защото мисията на Червения кръст е да помага на хората. Разбира се, тази помощ има различни измерения по целия свят. В България помагаме на лица от уязвимите групи чрез нашите социални услуги. В помощ на населението работят и нашите специализирани служби за водно и планинско спасяване. А черешката в дейностите на БЧК е, разбира се, младежки Червен кръст. БМЧК развива дейности в почти всички сфери, които интересуват младите хора в България. Чрез програмите за Активно включване в социална среда и Здравната ни програма обучаваме млади хора да промотират различни дейности и да обучават своите връстници по важни и наболели теми.
3.Безопасността на пътя е кауза, в която БМЧК има дългогодишни традиции. Би ли споделил с нас повече за подобни проекти и партньорства, особено сега когато темата е много актуална и във връзка със старта на новата учебна година?
БМЧК разработва няколко инициативи съвместно с редица държавни и местни институции. Такъв пример е кампанията „Детски полицейски управления“, наша дългосрочна превантивна програма в сътрудничество с организации и институции като МВР, МОН и други. Разбира се, доброволците ни ежегодно обръщат внимание и на световните и международни дни за безопасност на движението, като всяка година подкрепяме тези проекти с различни активности. Освен това повече от 10 години работим заедно и с „Каменица“ АД по кампанията „Алкохолът е лош шофьор“, чиято цел е да промотира отговорната консумация и да ангажира обществото с отговорното поведение и безопасност на пътя. Смятам, че през последните години имаме подобрение в нагласите като общество в тази посока, но все още имаме нужда от много говорене, дискусии, активно отношение от страна на всеки един от нас, но и от страна на кампании като тази.
4.Какво ви накара като организация да подкрепите инициативата „Алкохолът е лош шофьор”?
Българският Червен кръст винаги е подкрепял каузи в полза на обществото, каквато е инициативата „Алкохолът е лош шофьор“. Вече 12 години „Каменица“ АД повдига социалния проблем в обществото за шофирането след консумация на алкохол. Щастливи сме, че сме активен партньор в обществения диалог за проблема с пътната безопасност. Чрез нашата младежка организация БМЧК целим да достигнем младите шофьори на възраст между 18 - 25+ години, които тепърва изграждат своите навици за шофиране и поведение на пътя и да им обърнем внимание за проблема с шофирането е нетрезво състояние. Тази година кампанията „Алкохолът е лош шофьор“ е насочена към младите хора, но не само, към които отправя посланието „Ключът е в теб". Младите хора могат да се забавляват и да споделят емоции, и в същото време да бъдат отговорни към себе си и близките си, като никога не сядат зад волана след консумация на алкохол, защото ключът към тяхното бъдеще и към това на близките им е в техни ръце- буквално и преносно. Това послание е особено важно, защото статистиката е стряскаща - от май до август тази година, от 245 регистрирани ПТП-та 51 са извършени от хора между 18 и 25 години. Само за четири месеца приблизително всеки четвърти млад шофьор е седнал зад волана след употреба на алкохол и е извършил ПТП. Бихме искали да променим това поведение и в партньорство с „Каменица“ АД да привлечем трайно вниманието на младите хора, които да осъзнаят колко е важно да бъдат внимателни, разумни и отговорни, както за собствения си живот, така и за живота на другите.
5.Какви послания би отправил към младите шофьори, и към всички в обществото, относно консумацията на алкохол и шофирането?
Моето послание е да шофираме разумно и внимателно, защото вкъщи някой ни обича! Това послание се съдържа и в песента, създадена за нашата обща кампания тази година. Заглавието е „Ключът е в теб“, а авторите от група Le’Push казват: "...не трябва да забравяме, че някой чака вкъщи...", „жив и здрав да се прибирам" и "пил да не шофирам". Смятам, че това е добрият начин да се говори с младите хора – на техния език, с тяхната музика. Сигурен съм, че посланието ще достигне до много хора.
Повече за кампанията „Алкохолът е лош шофьор“: https://www.facebook.com/alcoholbaddriver/
Линк към песента в YouTube канала на кампанията: https://www.youtube.com/watch?v=6NN9Dsy6huQ