Публикации
Първа помощ
"На кафе", Нова TV, 12.07.2017


Парадокс: парамедици има, но наредба за работата им няма


Христо Григоров: Основният фактор, за да се намалят пътнотранспортните произшествия, сме самите ние
24 Януари 2015 | 09:12 | Агенция "Фокус"

Председателят на Българския червен кръст Христо Григоров, в интервю за Агенция „Фокус”

Фокус: Г-н Григоров, зимните условия създават предпоставки за повече произшествия. Като пример онзи ден трамвай блъсна двама души на бул. „Ситняково”. В този контекст каква е Вашата препоръка към всички шофьори?

Христо Григоров: Това, което става по пътищата за голямо съжаление, е една необявена война. Война, в която загиват невинни хора и още по-голяма е трагедията, че една голяма част от тях са невръстни дечица. Това, което трябва да се направи е преди всичко ние като шофьори да осъзнаем вътре в себе си, че заставайки зад волана имаме отговорност не само за живота на хората, които са вътре в колата и за собствения си живот, но имаме ангажимент и отговорност за живота на хората, които са извън колата. Често пъти, забързани в това изключително тежко ежедневие, в което живеем, не винаги човек се съобразява с пътните условия и пътните знаци – имам предвид пешеходците, и именно тук е мястото на шофьора да направи всичко възможно да предотврати един фатален сблъсък с тези хора. Пешеходците определено имат своята вина - пресичат на червено, както и там, където не трябва, но при условие, че шофьорите са по-внимателни и потиснат в себе си проблемите, които имат, както и тази агресия, която е вътре в нас, мисля, че жертвите по пътищата ще бъдат много, много по-малко.

Фокус: През седмицата бяха връчени дипломите на първите 36 таксиметрови шофьори, които да оказват първа долекарска помощ. По каква програма беше реализирана тяхната подготовка?

Христо Григоров: Всички знаем проблемите в Спешна помощ. Проблеми, за които в никакъв случай не са виновни лекарите, нито пък хората, които работят в тази система. Аз няма да навлизам в тази тема, тя е много дълбока и сериозна. Това, което ние решихме с нашите партньори, е да направим един модел, с който да покажем на държавата, че бихме могли да бъдем партньори и да допълним нейните усилия при решаването на въпроса със Спешната помощ. Недопустимо е да се губи човешки живот за това, че една линейка закъснява. Това е моделът, който сме взели на базата на едно сериозно проучване от наши партньори от Европа и от други страни в света. Целта е максимално бързо да се окаже долекарската помощ и при условие, че е необходимо да се извикат специализирани екипи на Спешна помощ. Целият този модел, който ние изработваме, ще бъде под контрола на 112. Така че държавата си запазва правото върху Спешна помощ, но е време да помисли на базата на едно публично-частно партньорство да даде право и възможност на професионални структури да извършват именно тази долекарска помощ, първата помощ, която е изключително важна. В този проект, който в момента моделираме, разполагаме с хеликоптери, с мотори, линейки и един много мощен потенциал, който действително ще помогне на държавата при решаването на този въпрос. Време е вече целият този модел на Спешна помощ да се трансформира в посока на ефективност. За това, разбира се, държавата трябва да си влезе в ролята на разпоредител, да се намери финансовия ресурс, да се помогне, да се направи всичко необходимо, за да се достигнат едни световни европейски стандарти, а те са до 8-10-тата минута екипите трябва да бъдат на място при пострадалия. В почти целия свят това се извършва от парамедици. Вие ме питате за шофьорите и за да бъде напълно ясно – шофьорите не са парамедици. Целта на обучението на таксиметровите шофьори е, който първи ще бъде на произшествието, защото те се движат из София и са най-мобилни, да огледа ситуацията, да отбие движението и да има основни познания за запазване на жизнените функции и да се обади веднага в кол центъра за идването на съответните екипи. Това е мястото на шофьора. Парамедикът има 3 степени, като той почти в целия свят е този, който замества лекаря в линейката, той е на място, преценява и оказва първа долекарска помощ и решава необходимостта от професионална помощ, тази на специализираните екипи, така че ние не откриваме топлата вода. Парамедиците са нещо, което ще допълни до голяма степен и вакуума на медицински кадри, който в момента се наблюдава в България. Не е тайна, че всеки Божи ден един човек с медицинско образование напуска България. Това е нещо, което ще бъде компенсирано именно с парамедиците. Хубавото е, че вече парамедикът навлезе в устата на нашите политици и вече имаме и изградена нормативна база, регламентираща мястото на парамедика в този изключително сложен комплекс, който се казва Спешна помощ. Пак искам да кажа – парамедикът не може да замести лекаря, но помага и допълва усилията на лекаря за спасяването на човешкия живот.

Фокус: Всъщност при съвместен проект на БЧК и Германския Червен кръст открихте училище за парамедици.

Христо Григоров: Да, това училище и първият випуск на най-висшата 3-та степен. Ние им дадохме дипломите онзи ден. Това са хора, които са в състояние в момента да се качат в линейките и да извършат това, за което говорим. Още повече, че дипломите, които ние даваме имат стойност, което им дава възможността да работят и в Европа. Дано в България се направи такъв механизъм и дано се решат финансови въпроси, за да можем да задържим тези хора в България. Като говоря за парамедици, аз нямам предвид само парамедиците, а една сериозна промяна в структурата на здравеопазването, за да може действително лекарите и медицинските сестри да си ги задържим в страната. Има механизми - ето, четох във вестника, че който поеме ангажимент 25 години да работи в България – учи безплатно. Както виждате, когато държавата желае, могат да се намерят механизмите, които да задържат хората да работят в България. Нещата са изключително сериозни в страната, имаме оголени региони от медицински кадри, няма линейки и т.н. Аз мисля, че новото ръководство на Министерството на здравеопазването полага усилия да намери решение, за да може формулата, която ще бъде изработена, да бъде работеща и да се развива в бъдеще, а не всеки един кабинет идва и променя всичко, и започваме от нула. Именно затова сме на това дередже.

Фокус: А ще продължите ли да обучавате още парамедици?

Христо Григоров: Да. Продължаваме да обучаваме още парамедици. Предстои ни среща с ръководството на Министерство на здравеопазването, за да видим как бихме могли да помогнем при решаването на тази нова концепция. Имаме наши партньори от болниците, където тези парамедици имат практика, защото това е много важно. Изключително важно е човек да има едно адекватно държание, когато види пострадал, защото често пъти след катастрофата, гледката е толкова ужасяваща за един човек, който няма психологична нагласа, който няма известна подготовка, той се парализира и изпада в състояние на невъзможност да помага. Именно целта е това психологично състояние да бъде игнорирано и да може веднага да се окаже първата необходима помощ за спасяване на жизнените функции на пострадалите.

Фокус: Според Вас, знаят ли шофьорите и въобще хората как да окажат първа помощ на пострадалите в катастрофа?

Христо Григоров: Държавата делегира на БЧК подготовката на шофьорите за първа долекарска помощ. Преди да вземе книжка, шофьорът минава едно сериозно обучение. Там е именно и това, за което говоря – да се махне тази бариера от стрес при вида на пострадали. Там се изучават едни основни методи и действия, които трябва да се направят, именно за да може да се окажат тези действия, които спасяват човешкия живот. В крайна сметка първи на катастрофата е шофьорът след него, полицаят и тези, които участват в движението. Мога да кажа, че има резултат, защото в крайна сметка обучавайки шофьорите по първа долекарска помощ, ние обучаваме и българското население за не дай си Боже нещо по-сериозно като големи бедствия, катаклизми, конфликти и т.н.

Фокус: Смятате ли, че трябва да се въведе задължително изискване хората да изкарват допълнителен курс за оказване на първа помощ в случай на пътнотранспортно произшествие?

Христо Григоров: Ние обучаваме учителите, защото дечицата са палави и не се пазят, обучаваме пътните полицаи, защото те са тези, които първи са на произшествието. Сега започваме обучение на таксиметровите шофьори, въвеждат се парамедици. Аз мисля, че с усилията на всички нас до голяма степен тази война в бъдеще ще я сведем до съвсем по-ниски стойности. Фактът, че сериозните статистики показват рязко намаление на пътните инциденти в последните години говори, че този комплекс от действия на държавните институции, на нас, на неправителствения сектор, дават своите резултати. Пак бих желал дебело да подчертая, че основният фактор, за да се намалят пътнотранспортните произшествия – това сме самите ние, шофьорите.

Фокус: Какво бихте посъветвали тези шофьори?

Христо Григоров: Аз съм вече 50 години зад волана. Нека да бъдем по-внимателни, по-толерантни. Нека, когато някой даде мигач и тръгне да изпреварва, да не натискаме ние газта да му покажем колко сме по-велики от него. Нека да не се дразним, когато някой направи някакво нарушение, засече ни или направи някаква грешка. В крайна сметка никой не е безгрешен. Трябва малко по-голяма толерантност, трябва по-широк поглед към света като цяло. Знам, че не е лесно, знам, че живеем тежко и каква е инфраструктурата, която не навсякъде е добра, но ние самите вътре в себе си трябва да знаем, че имаме отговорност не само за себе си и хората в колата, но и за хората, които са извън автомобила. В никакъв случай не трябва да се качваме зад волана, когато сме употребили алкохол или някакви други неща като дрога и т.н. Искам да пожелая на колегите 2015 година да сведем до минимум тази война по пътищата, защото човешкият живот е един и нямаме право да го губим. Без това 2,5 млн. българи напуснаха България, така че от тук нататък борбата трябва да бъде за всеки един човешки живот.
Деница СТОИЛОВА


Възможно ли е таксиметровите шофьори да станат парамедици? - News 7, 10.06.2014 г.


Първите 15 таксита линейки тръгнаха в София - News 7


15 оборудвани таксита ще помагат при нужда - Нова телевизия



БЧК обучава таксиметрови шофьори да оказват първа помощ - News 7 10 юни 2014 г.