Общи принципи - redcrossadd

Отиване към съдържанието

Главно меню

Общи принципи

Общи принципи

В случай на инцидент

Действай, като окажеш първа помощ

Ако сте изправени пред спешен случай и не сте сигурни какво да направите, направете само това, за което сте обучен и уверен да направите. Обадете се на службите за спешна помощ, ако имате някакви съмнения.


По време на злополука  

Останете спокойни при спешна ситуация

Д
ори и като обучен помощник е нормално да бъдете стресиран, когато трябва да окажете първа помощ. Опитайте се да контролирате емоциите си, преди да предприемете някакви действия. За момент огледайте ситуацията и се успокойте. Не прибързвайте с действията и при никакви обстоятелства не се излагайте на риск.

Предпазвайте се от инфекция

В случай на отворени рани е важно да се минимализира риска от инфекция между пострадалия и оказващия помощ. Не влизайте в директен контакт с кръв или други телесни течности на пострадалия.  

Ако е възможно, измийте ръцете си с топла вода и течен сапун непосредствено преди и след оказване на първа помощ. Ако няма вода и сапун могат да бъдат използвани алкохол – съдържащи препарати за дезинфекция на ръце. Където е възможно използвайте ръкавици за еднократна употреба. Ако няма ръкавици, измивайте си ръцете колкото често можете да го направите. Можете също да използвате и найлонов плик за да предпазите ръцете си.  

Бъдете внимателни при използване на остри предмети и ги слагайте на сигурно място. При осъществяване на вентилация уста в уста по време на реанимация има само малък риск от инфекция за оказващия първа помощ. По време на реанимация можете да се подсигурите с по-добра защита срещу заразяване с помощта на джобна маска или бариерно устройство.


Оказвайте психологична първа помощ

Осигурявайте на пострадалия емоционална подкрепа. Подходете към пострадалия приятелски, без да бъдете осъдителни. Представете се като кажете името си. Ако сте обучаван да оказвате първа помощ, споменете го. Внимателно попитайте пострадалия какво се е случило и обяснете какво възнамерявате да направите. Помолете го да Ви съдейства. Изслушвайте пострадалия и покажете симпатия. Помогнете с практически въпроси, ако е необходимо.

Уверете се, че пострадалия е настанен удобно  

Ако навън е студено, завийте пострадалия с палто или одеяло, за да запазите температурата му. Можете да използвате и изолационно одеяло. За да се защити пострадалият от топлина, изградете импровизирани слънцезащитни устройства, използвайки яке, одеяло, чадър или изолационно одеяло например. Застанете така, че сянката Ви да пада върху пострадалия. Поставете го в удобна позиция. Това обикновено е позицията, в която той чувства минимум болка. Не давайте храна или напитки на болен или наранен, освен ако не сте посъветван така от професионален медик.


След инцидент  

Помислете за вашите емоционални реакции след прилагане на първа помощ


Не винаги е лесно да преживееш вътрешно драматичното събитие. Помощниците понякога изпитват затруднения при работа чрез техните емоции след това. Говорете за това с други помощници. Ако това не помогне, консултирайте се с професионалист.


Погрешни схващания  

Много погрешни схващания понякога провокират хората да не оказват помощ, когато това е необходимо. По-долу ние разглеждаме подробно някои от причините да не се помага. Има също така и полезни съвети и отговори на всички въпроси, които могат да се зададат.

“Не може да бъде толкова лошо.”

Спешните ситуации не винаги са ясни. Понякога хората се съмняват в сериозността на ситуацията. Ние не искаме тя да бъде толкова лоша и сме щастливи да вярваме, че не е. Не се подвеждайте! Използвайте знанията си по първа помощ. Отидете при пострадалия и изяснете за себе си дали е зле или не!

“Някой друг ще помогне.”

Всички ние имаме толкова много други неща да правим или трябва да сме на друго място по това време. Има един куп причини, заради които просто нямаме време да помогнем. Понякога е изкушаващо да очакваш някой друг да помогне. Не правете така, защото ако всеки разсъждава по този начин, то пострадалия ще бъде оставен без никаква помощ. Нещо повече, първите минути в такива ситуации са от особена важност. Важно е да действате бързо и веднага да извикате спешните служби. Това понякога е въпрос на живот или смърт.  

“Никой не помага, така че явно не е необходимо.”  

Стадният рефлекс прави странни неща с нас! Ако други зяпачи се чудят дали да помогнат или просто не правят нищо, то и Вие ще се почувствате много несигурни. Вие наистина не знаете дали да помогнете или не. Погледнете и оценете ситуацията през погледа на Вашата подготовка по първа помощ. Не губете ценно време.  

“Аз се паникьосвам при спешни ситуации.”

Повечето хора не се паникьосват при спешни ситуации. Въпреки това е нормално да се преживее стрес. Дори и подготвен екип от спасители се стресира. Опитайте се да останете спокойни и разчитайте на Вашите познания по първа помощ. Ако не успявате да съберете мислите си, то повикайте спешен екип от специалисти.  

“Не съм длъжен да помагам.”

Всеки човек е длъжен да помогне според своите знания и способности в извънредни ситуации. Това е част от законодателството  във всяка страна. Ако окажете помощ с добри намерения, не е нужно да се притеснявате или да оставате с потенциалното убеждение, че сте помогнали недостатъчно или сте причинили вреда. Съдилищата намират за много по-важно, че на пострадалия е помогнато, от това дали е допусната грешка.

“Няма нужда да се обаждам на службите за спешна помощ.”

Понякога някой пострадал или свидетел може да каже, че не е нужно да се вика спешна помощ. Ако се съмнявате, разчитайте на познанията си по първа помощ. По – добре е да направите ненужно повикване, отколкото никакво. Ако състоянието на пострадалия се влоши, то спешната помощ ще е вече там и навреме ще поеме случая.

“Ще струва твърде много.”

В повечето страни сметка за повикване на службите за спешна помощ не се изпраща на лицето, което прави повикване. Така че не е нужно да се притеснявате от получаване на голяма сметка за повикване на службите за спешна помощ. Ако им се обадите с добри намерения, няма да бъдете таксувани. Дори, ако се окаже, че е било  ненужно по-късно, вие пак няма да бъдете таксувани.

“Това е малко неприятно.”

Съвсем нормално е да се чувствате ужасени от гледката на кръв, счупени зъби, повръщане или миризмата на алкохол и други неприятни миризми. Претеглете това срещу животоспасяващите действия, които бихте могли да предприемете. Например, да се предпазите от кръв с ръкавици за еднократна употреба. Джобната маска може да предотврати пряк контакт с устата на пострадалия, когато реанимирате. Ако това не ви помогне да преодолеете ужаса, се опитайте да осигурите помощ възможно най-добре (например сърдечен масаж без обдишване,да  се обадите на службите за спешна помощ). Във всеки случай, не оставяйте пострадалия на съдбата му!

“Притеснявам се от заразяване.”

Рискът от инфекция при оказване на първа помощ е по-малък, отколкото много хора мислят. Съществува риск от заразяване в случай на открити рани и реанимация "уста към уста". Можете да се предпазите от това, чрез използване на ръкавици за еднократна употреба и джобна  маска. Някои хора държат тези неща в жабката на
колата си, или в техните автоаптечки, така че те са винаги готови за оказване на помощ.  

“Защо точно аз?”  

Вие не просто оказвате помощ на пострадалия и семейството му, но и на себе си! Тези, които са помогнали на някого в извънредна ситуация, често го описват като добър опит след това. Трудно се живее с мисълта, че не си помогнал на някой, когато е необходимо. Дори, ако знаете да оказвате първа помощ, не винаги може да спасите  всички. Дори лекарите понякога не успяват да направят това. Усещането, че си направил всичко, което можеш, ще ти помогне по-късно да преживееш травматичното събитие.  



 
Назад към съдържанието | Назад към главното меню